صفحه اصلی » کشکول » جایگاه واقعی زن

جایگاه واقعی زن

جایگاه واقعی زنReviewed by کارشناس دینی on Dec 8Rating: ۴.۵
پرسش : زن چه زمانی به جایگاه واقعی خویش می ‏رسد؟
پاسخ : اگر زن، خویش را در آیینه گوهر وجودى اى که خداوند به وى عطا کرده است نظاره کند، هرگز در حسرت جایگاه اجتماعى مرد زبان به شکوه نمى‏گشاید. این‏که هیچ پیامبر و معصومى از غیر زن زاده نمى‏شود و در مکتب غیر مادر رشد و نمو نمى‏کند، از جایگاه محورى زن در حیات دینى و اجتماعى بشر خبر مى‏دهد. یکى از بزرگان عرفان جایگاه دینى زن را چنین به تصویر کشیده است: «زن به لحاظ داشتن قدرت خالقیت که تنها از صفات خاص خداوند سبحان است، براى رسیدن به کمال مستعدتر است». جایگاه اجتماعى زن، در منظر یکى از شخصیت‏هاى جهانى این گونه است: «زن با یک دست گهواره و با دست دیگر تاریخ بشریت را حرکت مى‏دهد». وجود این دو ویژگى، زن را در دو بُعد عرفانى و اجتماعى به رقیبى بلامنازع مبدل ساخته است؛ به گونه‏اى که اگر مردان جایگاه واقعى زن در کائنات را در مى‏یافتند، بدان رشک مى‏بردند. به نظر مى‏رسد، بشریت به خصوص جهان غرب جایگاه رفیع زن را درنیافته است و نمى‏خواهد حق وى را حتى به شکل صورى به وى باز گرداند. به راستى چند درصد از وکلا، معاونان و رؤساى جمهور کشورهاى غربى زن هستند و در دایره‏اى محدودتر چند درصد از نیروهاى سازمان‏هاى بین المللى را زنان تشکیل مى‏دهند؟ مقام و جایگاه زن تنها در حکومت امام زمان)عج( شناخته مى‏شود. در این حکومت است که زن به جایگاه حقوقى و حقیقى خود دست مى‏یابد. در این حکومت نگرش مردان به زنان دگرگون مى‏شود؛ شعور فکرى زن بدان‏جا مى‏رسد که به «زن بودنش افتخار مى‏کند» و هرگز خود را با مرد نمى‏سنجد. نقش حکومت اسلامى قبل از بر پایى حکومت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – باروَر ساختن باوَر زن به خویش، رهانیدن وى از سراب‏هاى کاذب ایسم‏ها و ایست‏ها و اعطاى حقوق اجتماعى به وى تا مرز آسیب ندیدن گوهر وجودى او است. در حکومت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – از سویى نگرش جامعه به زن و از سوى دیگر نگرش زن به خود تغییر مى‏یابد. حکومت مهدى)عج( به لحاظ فراگیر بودن، امنیت شغلى براى زن را فراهم مى‏آورد و زن در سایه سار این امنیت نگرش و امنیت کارى، از توان عینیت بخشیدن به ایده‏ها و اندیشه‏هایش بهره‏مند مى‏شود. زن در حکومت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – به جایگاه رفیع و واقعى خود دست مى‏یابد. شاید رمز رجعت زنان بزرگِ موحد و حضور آنان در ساختار حکومتى مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف -، شکوفا ساختن استعدادهاى آنان باشد؛ استعدادهایى که در حکومت‏هاى دیگر توان بروز نیافتند. رجعت ۴۰۰ زن در کنار ۸۰۰ مرد با حضرت عیسى – علیه السلام – و نیز رجعت زنانى چون ام‏ایمن، حبابه و البیه، سمیه، و ام‏خالد در این راستا قابل تحلیل مى‏نماید. گذشته از رجعت این زنان که بى‏شک در حکومت امام زمان – عجل اللّه فرجه الشریف – از جایگاه محورى و مسؤولیت‏هاى کلیدى برخوردار خواهند بود، وجود ۵۰ زن در میان ۳۱۳ تن یاور امام عصر – عجل اللّه فرجه الشریف – که هر یک در عبودیت، زهد و پارسایى و خلاقیت و کارآمدى سر آمد افراد بشرند و روایات آن‏ها را امیران مى‏خوانند، نشان دهنده رسیدن زن به جایگاه حقیقىِ خود است. امام باقر – علیه السلام – در تفسیر آیه ۱۴۸ سوره بقره به جابر بن یزید جعفى در خصوص یاران حضرت مهدى – عجل اللّه فرجه الشریف – مى‏فرماید: H}«و یجیى‏ء و اللّه ثلاث ماٌه و بضعه عشر رجلاً فیهم خمسون امراه یجتمعون بمکه على غیر میعاد قوعاً کقزع الحزیف یتبع بعضهم و هى الایه التى قال اللّه أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ».{H سوگند به خداوند، سیصد و سیزده تن که پنجاه نفر از آنان زنند، بى‏هیچ قرار قبلى در مکّه گرد مى‏آیند و این است معناى آیه شریف: هر کجا باشید، خداوند شما را حاضر مى‏کند؛ زیرا او بر هر کارى توانا است.(۳) به امید آن روز V}……………….( منابع)…………….. ۱) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج ۲۰، ص ۳۶، اسلامیه، تهران. ۲) کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، مقدمه، انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه مدرسین، قم. ۳) بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۲۳.{V ر.ک: ۱. روان شناسی زن در نهج البلاغه، خانم معین الاسلام ۲. بررسی پاره ای شبهات پیرامون زن در نگاه امام علی(ع)، علی سائلی
کانال تلگرام سایت اسلام سیتی

درباره کارشناس دینی

کارشناس دینی
با سلام بنده بعنوان طلبه و کارشناس دینی سایت اسلام سیتی فعالیت دارم. دوستان اگر سوال یا نظری در مورد مطلب بالا دارید میتوانید نظر و سوالتان را از بخش نظرات، ذیل همان مطلب برای ما ارسال کنید. و ان شاء الله ظرف کمتر از 24 ساعت پاسخ شما ذیل سوالتان در همان صفحه درج خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.