یکشنبه , آبان ۲۸ ۱۳۹۶
صفحه اصلی » کشکول » معیار های یک جوان خوب برای زندگی و ازدواج

معیار های یک جوان خوب برای زندگی و ازدواج

معیار های یک جوان خوب برای زندگی و ازدواجReviewed by کارشناس دینی on Dec 15Rating: ۳.۵
پرسش : در عصر حاضر معیارهای یک جوان برای زندگی کردن چیست؟
پاسخ : هر انسانی در زندگی خود, هدفی را دنبال می کند. حتی کسانی که سرگردان و حیران اند, هر دم هدفی را می جویند و چون به آن می رسند, از آن ناامید می شوند و هدف دیگری را جای گزین آن می کنند. برای این که انسان هدف مناسبی برای زندگی خود انتخاب کند, باید ببیند »چرا آفریده شده است «. آن کس که هدفش در زندگی , متناسب با هدف از آفرینشش باشد, به آرامش و سعادت دست یافته، همه جنبه های وجودی خود را در مسیر صحیح حیات قرار خواهد داد. در این رابطه می توان به چند مطلب اشاره کرد: یکم . از دیدگاه اسلام , دنیا برای آخرت آفریشده شده است و آمدن انسان نیز به این دنیا برای کسب آمادگی برای زندگی جاوید اخروی است . دنیا »محل تجارت «, V}(نهج البلاغه , کلمات قصار, ۱۳۱, الدنیا… مسجد احبائ الله و مصلی ملائکه الله و مهبط وحی الله و متجر اولیائ الله ){V و »زراعت آخرت «, V}(بحارالانوار, ج ۱۴, ص ۳۱۴ »ان الدنیا خلقت مزرعه «; و ج ۷۳, ص ۱۴۸. »الدنیا مزرعه الاذخره «){V و محل »آزمایش «, V}(نهج البلاغه , نامه ی ۵۵, »فان الله سبحانه قد جعل الدنیا لما بعدها و ابتلی فیها اهلها یعلم ایهم احسن عملا”«){V, است . خداوند، انسان را در این دنیا آفرید تا انسان بتواند به کمال لایق و شایسته ی خود دست یابد. دوم . رسیدن به کمالات شایسته ی انسانی , به گونه ای است که جز با اختیار انسان حاصل نمی شود; یعنی , این گونه که چنین کمالی را بتوان بدون طی مسیر و انجام دادن افعال اختیاری به انسان اعطا کرد; زیرا مرتبه ی وجودی این کمال , پس از افعال اختیاری و آزمایش های فراوان است . پس خداوند متعال , مجالی را برای کسب چنین کمالی برای انسان فراهم ساخت ; مثلا” خداوند برای اعطای مقام امامت به حضرت ابراهیم (ع ), او را به ذبح فرزندش آزمایش می کند: »و اذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما”«, V}(بقره / ۱۲۴). {V برای اعطای مقام محمود (شفاعت ) به پیامبرش , آن حضرت را امر به نماز شب می کند. »و من اللیل فتهجد به نافله عسی ان یبعثک ربک مقاما” محمودا”«, V}(اسراء / ۷۹).{V سوم . انسان , دارای گرایش ها, تمایلات و نیازهای متفاوت است . حضرت امیرالمؤمنین (ع ) انسان را در مقایسه با حیوان و ملائکه چنین معرفی می کند: »خداوند عزوجل ملائکه را از عقل آفرید و در آنان شهوت قرار نداد و حیوانات را از شهوت آفرید و در آنان عقل قرار نداد و بنی آدم را از عقل و شهوت آفرید. پس هر کس عقلش بر شهوتش پیروز شود, از ملائکه برتر خواهد بود و هر کس شهوتش بر عقلش غلبه کند, از حیوانات پست تر خواهد بود«, V}(وسائل الشیعه , ج ۱۱, س ۱۶۴). {V اگر انسان بر شهواتش غلبه کند, به همه ی این نیازها پاسخ مناسب می دهد. و این پاسخ ها, همان افعال اختیاری او است که باید انسان را به کمال لایقش برساند. اگر این پاسخ ها دقیقا” منطبق بر نیازهای واقعی جسم و جان و ذهن انسان باشد, قطعا” انسان با عقل و فطرت خود, این پاسخ های صحیح و راه های اعتدال در ابعاد وجودی خود را می شناسد; اما هیچ گاه بی نیاز از هدایت الهی نبوده است . قرآن , هدف از آفرینش انسان را »خداشناسی «, V}(طلاق , آیه ۱۲){V و »خداپرستی «, V}(ذاریات , آیه ی ۵۶){V معرفی کرده است . دین – به عنوان هدایت الهی – راه صحیح این دو را به انسان آموزش می دهد; زیرا خدایی که خالق انسان و جهان است , همو دین را فرستاده است . لذا تسلیم شدن در برابر خداوند و پیروی از هدایت های دینی , به یقین می تواند انسان را در همه ی زوایای وجودیش به کمال برساند. چهارم . »خداشناسی و خداپرستی « که به عنوان هدف آفرینش انسان معرفی شده است – هدف میانی راه رسیدن به هدف نهایی است . هدف نهایی آفرینش انسان , بازگشت به سوی خداوند «لقاء الله» است : »انا لله و انا الیه راجعون «, V}(بقره , آیه ۱۵۶).{V لکن در ملاقات با خداوند, برخی با جلوه ی رحمانیت او ملاقت می کند و عده ای با مظهر عدالت و قهاریت او: »یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا” فملاقیه فاما من ائوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا” یسیرا”… و ائما من ائوتی کتابه ورائ ظهره فسوف یدعو ثبورا”; ای انسان ! حقا که تو به سوی پروردگار خود به سختی در تلاشی , و او را ملاقات خواهی کرد, اما کسی که نامه اش به دست راستش داده شود به زودی اش حسابی بس آسان کنند… و اما کسی که نامه اش از پشت سر به او داده شود زودا که هلک خویش خواهد«, V}(انشقاق , آیه ۶ – ۱۱).{V پنجم . حال که معلوم شد هدف از زندگی انسان , بازگشت به سوی خدا و »لقاء الله« است و راه و طریق آن , خداشناسی و بندگی او است ; باید دانست که فرصت اندک و راه بسی سخت و دشوار است . پس باید در کسب معرفت , تحصیل فضایل اخلاقی و اطاعت و بندگی , تمام تلاش را مبذول داشت . هم چنین از لغزش ها و خطاها, ناامید نشد که خدای رحمان بخشنده و مهربان است و راه توبه را تا آخرین لحظات برای انسان بازگذاشته است . ششم . در کنار عزم , اراده و تلاش در راه بندگی خداوند, باید از امدادهای غیبی نیز بهره جست و از دعا و توسل به مقربان درگاه الهی , غافل نشد. دعا و مناجات و درخواست از خدا, هم خود به عنوان یک عمل و عبادت , باعث کمال نفس می شود, و هم اجابت آن توفیق افزونتری را برای انسان در پی دارد. علاوه بر آنچه گفته شد، توجه به نکات زیر نیز بسیار ضروری است: ۱) جوان باید خودش را برای چالشهای زندگی آماده کند. به عبارت دیگر نباید زندگی را یک جاده و اتوبان صاف و بدون هیچ پیچ و خم فرض کرد بلکه مسیر زندگی دقیقا شبیه جاده های کوهستانی است که هم فراز و نشیب های زیادی دارد و هم پر از پیچ و خم است و هم پرتگاه هایی دارد که سالک این راه به ویژه جوانان که در ابتدای این جاده قرار دارند با آمادگی بیشتر و همت والاتر و تمرکز بیشتر این مسیر را طی کنند. ۲) زندگی ابعاد گوناگون دارد لذا جوان نباید تک بعدی فکر کند بلکه همه جانبه نگر باشد والا در بسیاری از ابعاد زندگی از قافله عقب می مانند و بخاطر اهمیت مسئله به برخی از این ابعاد اشاره می شود: ۱- امروز دنیای علم با سرعت به پیش می رود لذا جوان از نظر عملی باید با جدیت به غنی سازی علمی خود بپردازد. ۲- از نظر هنری، ورزشی، اطلاع از وضعیت جامعه ای که در آن زندگی می کند حتی از وضعیت کنونی جهان نباید بی اطلاع باشد و در حد نیاز در این زمینه ها باید اطلاعات لازم را بدست آورد. ۳- انسان معاصر به دلایل عدیده بشدت آسیب پذیر شده لذا جوانان باید با تقویت ایمان و باورهای دینی خود را واکسینه کنند و الا ویروس های ضداخلافی و ضد ارزشی ذائقه روانی و روحی آنها را خراب خواهد کرد. ۴- اطلاع از مسائل سیاسی برای جلوگیری از به دام افتادن افکار ضد دینی و ضد ارزشی و استعماری.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.