یکشنبه , آبان ۲۸ ۱۳۹۶
صفحه اصلی » احکام شرعی » احکام خوردنی ها و آشامیدنی ها » حکم خوردن غذایی که در ظرف طلا یا نقره بوده

حکم خوردن غذایی که در ظرف طلا یا نقره بوده

حکم خوردن غذایی که در ظرف طلا یا نقره بودهReviewed by کارشناس دینی on Dec 27Rating: ۵.۰

توضیح المسائل ۱۳ مرجع: مسأله ۲۳۲ اگر انسان غذایى را که در ظرف طلا یا نقره است(۱)در ظرف دیگر بریزد این استعمال جایز است(۲)ولى اگر(۳)بخواهد از ظرف دوم غذا بخورد و خالى کردن ظرف(۴)براى آن نباشد که غذا خوردن از ظرف طلا یا نقره جایز نیست این استعمال حرام مى‌باشد(۵).
(۱)مکارم:به منظور پرهیز از حرام..
(۲)مکارم:ولى اگر به این منظور نباشد حرام است،امّا به هر حال خوردن آن غذا از ظرف دوّم که طلا و نقره نیست،اشکال ندارد.
سیستانى:چنانچه ظرف دوّم به حسب متعارف واسطۀ خوردن از ظرف اوّل نباشد اشکال ندارد.
نورى:اگر انسان غذائى را که در ظرف طلا یا نقره است به این منظور که غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام است در ظرف دیگر بریزد این استعمال جایز است..
(۳)اراکى:و اگر..(۴)بهجت:ظرف اوّل..
(۵)نورى:ولى خوردن غذا از ظرف دوم مانعى ندارد.
اراکى:حرام نمى‌باشد.
فاضل:مسأله اگر انسان غذایى را که در ظرف طلا یا نقره است به قصد خوردن و آشامیدن،در ظرف دیگر خالى کند این استعمال حرام مى‌باشد اما اگر بخواهد غذا را بخورد و چون در ظرف طلا و نقره حرام است غذا را در ظرف دیگر بریزد،اشکال ندارد و در هر صورت غذا خوردن از ظرف دوّم که طلا و نقره نیست اشکال ندارد.
گلپایگانى،صافى:مسأله اگر انسان غذایى را که در ظرف طلا یا نقره است به قصد این که چون غذا خوردن در ظرف طلا و نقره حرام مى‌باشد،در ظرف دیگر بریزد اشکال ندارد و اگر به این قصد نباشد،ریختن غذا از ظرف طلا یا نقره در ظرف دیگر حرام است،ولى در هر دو صورت خوردن غذا از ظرف دوّم مانعى ندارد.
خوئى:خوردن غذا از ظرفِ دوّم در صورتى که عرفاً نگویند از ظرف طلا و نقره غذا مى‌خورد مانعى ندارد.
تبریزى:چنانچه استعمال ظرف طلا و نقره صدق نکند اشکال ندارد..
تبریزى:خوردن غذا از ظرف دوّم،در صورتى که عرفاً نگویند از ظرف طلا و نقره غذا مى‌خورد مانعى ندارد.
زنجانى:مسأله اگر انسان غذایى را که در کاسۀ طلا یا نقره است به قصد این که چون غذا خوردن در کاسۀ طلا و نقره حرام مى‌باشد،در کاسۀ دیگر بریزد،خوردن غذا از ظرفِ دوم در صورتى که عرفاً نگویند ظرف طلا و نقره را استعمال مى‌کند مانعى ندارد.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مراجع اختلاف دارند در زیر مسئله ذکر شده است.) ( طهارت ، پاک شدن ، شستن )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.