پنجشنبه , آذر ۲ ۱۳۹۶
صفحه اصلی » احکام شرعی » احکام وضو » نجس بودن یکی از اعضای وضو

نجس بودن یکی از اعضای وضو

نجس بودن یکی از اعضای وضوReviewed by کارشناس دینی on Dec 27Rating: ۵.۰

[مسأله ۲۷۸ اگر یکى از اعضاى وضو نجس باشد]
مسأله ۲۷۸ اگر یکى از اعضاى وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پیش از وضو آنجا را آب کشیده یا نه (۱) ، چنانچه (۲) در موقع وضو ملتفت پاک بودن و نجس بودن آن جا نبوده، وضو باطل است. (۳) و اگر مى‌داند ملتفت بوده (۴) یا شک دارد که ملتفت بوده یا نه، وضو صحیح است (۵) . و در هر صورت جایى را که نجس بوده باید آب بکشد.

(۱) سیستانى: وضو صحیح است ولى جایى را که نجس بوده باید آب بکشد. [پایان مسأله]

مکارم: وضوى او صحیح است، ولى باید براى نماز آن را آب بکشد و اگر چیزى با آن ملاقات کرده تطهیر کند. [پایان مسأله]

(۲) اراکى، زنجانى: چنانچه بداند. .

(۳) تبریزى: بنا بر احتیاط وضو باطل است. .

بهجت: وضو باطل است بنا بر أحوط، در صورتى که با وضو گرفتن و یا غیر آن به طور اتّفاقى پاک نشده باشد؛ و اگر ملتفت بوده، یا شکّ دارد که ملتفت بوده یا نه، وضو صحیح است و در هر صورت باید بنا بر احوط براى نماز و مانند آن، جایى را که نجس بوده آب بکشد.

(۴) زنجانى: یا اصلاً مسأله را نمى‌دانسته وضو باطل است و اگر مسأله را مى‌دانسته و مى‌داند که ملتفت رعایت آن بوده یا شک کند که ملتفت بوده یا نه و مسأله را نیز مى‌دانسته وضویش صحیح است و در هر صورت جایى را که نجس بوده بنا بر احتیاط باید آب بکشد.

(۵) صافى: مگر آن که بداند در صورتى که پیش از وضو آن را آب نکشیده باشد، با شستن وضویى آب کشیده شده است.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

[irp posts=”16055″ name=”شرایط وضو”]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.