سه شنبه , آذر ۲۱ ۱۳۹۶
اسلام سیتی » احکام شرعی » احکام وضو » وجود زخم در یکی از اعضای وضو که آب برای اش ضرر ندارد
ارسال پرسش

وجود زخم در یکی از اعضای وضو که آب برای اش ضرر ندارد

وجود زخم در یکی از اعضای وضو که آب برای اش ضرر نداردReviewed by کارشناس دینی on Dec 27Rating: ۵.۰
[مسأله ۲۷۹ اگر در صورت یا دستها بریدگى یا زخمى است] مسأله ۲۷۹ اگر در صورت یا دستها بریدگى یا زخمى است که خون آن بند نمى‌آید و آب براى آن ضرر ندارد (۱) ، باید در آب کر یا جارى فرو برد (۲) و قدرى فشار دهد که خون بند بیاید (۳) ، بعد به دستورى که گفته شد وضوى ارتماسى بگیرد (۴) .

(۱) گلپایگانى: چنانچه در آب کر یا جارى فرو برد و قدرى فشار دهد که خون بند بیاید، بعد به نیّت وضو از آب بیرون بیاورد وضو صحیح است.

صافى: چنانچه در آب کر یا جارى فرو برد و قدرى فشار دهد که خون بند بیاید سپس به نیت وضو دست یا انگشت خود را روى آن بگذارد و به پایین بکشد که آب بر آن جریان پیدا کند و شرایط دیگر مختل نشود، وضویش صحیح است.

(۲) مکارم: یا زیر شیر آب بگیرد. .

خوئى، سیستانى، تبریزى: باید بعد از شستن اجزاء صحیحۀ آن عضو، با رعایت ترتیب موضع زخم یا بریدگى را در آب کُر یا جارى فرو برد. .

(۳) خوئى، سیستانى: و انگشت خود را روى زخم یا بریدگى در زیر آب از بالا به پائین بکشد تا آب بر آن جارى شود و (سیستانى: سپس مواضع پایین‌تر از آن را بشوید) وضو صحیح است.

نورى، تبریزى: و (تبریزى: احاطۀ آب بر آن موضع قطع شود و بعد) انگشت خود را روى زخم یا بریدگى در زیر آب از بالا به پایین بکشد تا آب بر آن جارى شود.

(۴) بهجت: و اگر بعد از بند آمدن، دو مرتبه خون جارى شد وضو به طور ارتماسى صحیح است و اگر خون جارى نشد به صورت ترتیبى هم مى‌شود وضو گرفت.

مکارم: امّا اگر آب ضرر دارد باید به دستور وضوى جبیره که بعداً مى‌آید، عمل کند.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

[irp posts=”16055″ name=”شرایط وضو”]

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.