صفحه اصلی » احکام شرعی » احکام وضو » وضو گرفتن در صورت زخمی بودن صورت و شکستگی دست

وضو گرفتن در صورت زخمی بودن صورت و شکستگی دست

وضو گرفتن در صورت زخمی بودن صورت و شکستگی دستReviewed by کارشناس دینی on Dec 28Rating: ۵.۰

[مسأله ۳۲۵ اگر زخم یا دُمل یا شکستگى در صورت و دستها است]
مسأله ۳۲۵ اگر زخم یا دُمل یا شکستگى در صورت و دستها است و روى آن باز است و آب ریختن روى آن ضرر دارد، اگر اطراف آن را بشوید کافى است (۱) ، ولى چنانچه (۲) کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، بهتر آن است که دست تر بر آن بکشد و بعد پارچۀ پاکى روى آن بگذارد و دست تر را روى پارچه هم بکشد (۳) . و اگر این مقدار هم ضرر دارد یا زخم نجس است و نمى‌شود آب کشید (۴) ، باید اطراف زخم را به طورى که در وضو گفته شد، از بالا به پایین بشوید (۵) و بنا بر احتیاط مستحبّ (۶) پارچه پاکى روى زخم بگذارد و دست تر روى آن بکشد (۷) و اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست شستن اطراف زخم کافى است و در هر صورت تیمم لازم نیست (۸) .

(۱) اراکى، فاضل: باید اطراف آن را بشوید. .

خوئى، زنجانى، سیستانى: باید اطراف زخم (خوئى، سیستانى: یا دمل) را به طورى که در وضو گفته شد، از بالا به پایین بشوید. .

تبریزى: باید اطراف زخم را به طورى که در وضو گفته شد، از بالا به پایین بشوید. [پایان مسأله]

(۲) خوئى، اراکى، فاضل، سیستانى: و چنانچه. .

(۳) خوئى، سیستانى: و امّا در شکستگى لازم است تیمم بنماید. [پایان مسأله]

اراکى: چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد دست تر بر آن بکشد و اگر ممکن نیست پارچه پاکى روى آن بگذارد دست تر را روى پارچه بکشد. .

زنجانى: چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، احتیاط واجب آن است که دست تر بر آن بکشد و بعد چیز پاکى، مانند پارچه و پلاستیک روى آن بگذارد و دست تر را روى پارچه هم از بالا به پائین بکشد. .

فاضل: چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، احتیاط آن است که دست تر بر آن بکشد و اگر ضرر دارد بنا بر احتیاط واجب پارچه پاکى روى آن بگذارد و دست تر را روى پارچه بکشد. .

گلپایگانى، صافى: اگر زخم یا دمل یا شکستگى در صورت و دستها است و روى آن باز است و آب ریختن روى آن ضرر دارد، چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد (صافى: بنا بر احتیاط) باید دست تر بر آن بکشد. .

بهجت: اگر زخم یا دمل یا شکستگى در صورت و دستها باشد و روى آن باز بوده و آب ریختن به کمترین مقدار و شستن روى آن ضرر دارد، چنانچه کشیدن دست تر بر آن با آبى که در دست هست ضرر ندارد ولى شستن صدق نمى‌کند، احتیاط واجب آن است که دست تر بر آن بکشد و بعد احتیاطاً پارچه پاکى روى آن گذاشته و دست تر را روى پارچه هم بکشد به قصد وظیفه که مسح یا غسل باشد. .

مکارم: چنانچه کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، باید دست تر بر خود آن نیز بکشد و اگر ضرر دارد مستحب است پارچه پاکى روى آن بگذارد و دست تر روى آن بکشد. [پایان مسأله]

(۴) زنجانى: باید پارچه پاکى و مانند آن روى زخم بگذارد و دست تر روى آن از بالا به پائین بکشد و اگر این کار ممکن نیست تیمم نماید و بنا بر احتیاط مستحب وضو گرفته و به غیر از محل زخم، سایر جاها را بشوید.

(۵) اراکى، فاضل: و بنا بر احتیاط واجب در فرض اخیر تیمم هم بنماید. [پایان مسأله]

(۶) بهجت: بنا بر احتیاط واجب. .

(۷) گلپایگانى، صافى: گذاردن پارچه روى زخم و دست بر آن کشیدن لازم نیست، اگر چه بهتر است (صافى: و در شکستگى، احتیاط واجب ضمّ تیمم است) .

(۸) بهجت: اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست، باید اطراف زخم را بشوید و بنا بر احتیاط مستحب تیمّم هم بنماید.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

درباره کارشناس دینی

کارشناس دینی
با سلام بنده بعنوان طلبه و کارشناس دینی سایت اسلام سیتی فعالیت دارم. دوستان اگر سوال یا نظری در مورد مطلب بالا دارید میتوانید نظر و سوالتان را از بخش نظرات، ذیل همان مطلب برای ما ارسال کنید. و ان شاء الله ظرف کمتر از 24 ساعت پاسخ شما ذیل سوالتان در همان صفحه درج خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.