شنبه , آبان ۲۷ ۱۳۹۶
صفحه اصلی » احکام شرعی » احکام وضو » وضو در صورت وجود زخم یا شکستگی در محل مسح سر یا پا

وضو در صورت وجود زخم یا شکستگی در محل مسح سر یا پا

وضو در صورت وجود زخم یا شکستگی در محل مسح سر یا پاReviewed by کارشناس دینی on Dec 28Rating: ۵.۰

[مسأله ۳۲۶ اگر زخم یا دمل یا شکستگى در جلوى سر یا روى پاها است]
مسأله ۳۲۶ اگر زخم یا دمل یا شکستگى در جلوى سر یا روى پاها است و روى آن باز است، چنانچه نتواند آن را مسح کند، (۱) باید (۲) پارچۀ پاکى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند (و بنا بر احتیاط مستحبّ (۳) تیمم هم بنماید (۴)) و اگر گذاشتن پارچه ممکن نباشد، باید به جاى وضو تیمم کند و بهتر است یک وضو بدون مسح هم بگیرد (۵) .

(۱) خوئى، تبریزى، سیستانى: به این معنى که زخم مثلاً تمام محلّ مسح را گرفته باشد و یا این که از مسح جاهاى سالم نیز متمکّن نباشد در این صورت لازم است تیمّم نماید و بنا بر احتیاط (سیستانى: بنا بر احتیاط مستحب) وضو نیز گرفته و پارچۀ پاکى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند. [پایان مسأله]

زنجانى: به این معنى که زخم مثلاً تمام محل مسح را گرفته باشد یا آن که از مسح جاهاى سالم نیز متمکن نباشد در این صورت باید پارچه پاکى و مانند آن روى زخم انداخته و روى آن را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند و بنا بر احتیاط مستحب تیمم نیز بنماید، و اگر مسح جبیره‌اى ممکن نباشد لازم است تیمم نماید و بنا بر احتیاط مستحب قسمتهایى را که مى‌تواند وضو نیز بدهد.

(۲) صافى: أحوط آن است که. .

(۳) گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم. .

مکارم: بنا بر احتیاط واجب. .

(۴) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: اراکى، فاضل، بهجت و صافى نیست]

(۵) اراکى: مسح آن محل لازم نیست و باید تیمّم هم بنماید.

گلپایگانى، صافى، بهجت، فاضل: مسح لازم نیست ولى (صافى: در هر دو صورت) باید بعد از وضو (بهجت: احتیاطاً) تیمم نماید.

مکارم: باید وضوى بدون مسح بگیرد و بنا بر احتیاط واجب تیمّم هم بکند.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.