صفحه اصلی » احکام شرعی » احکام وضو » وضو با دست گچ گرفته

وضو با دست گچ گرفته

وضو با دست گچ گرفتهReviewed by کارشناس دینی on Dec 28Rating: ۵.۰
[مسأله ۳۳۰ اگر جبیره، تمام صورت یا تمام یکى از دستها را فرا گرفته باشد] مسأله ۳۳۰ اگر جبیره، تمام صورت یا تمام یکى از دستها را فرا گرفته باشد باز احکام جبیره جارى و وضوى جبیره‌اى کافى است (۱) ، ولى اگر مُعْظَمِ (بیشتر) اعضاى وضو را گرفته باشد، بنا بر احتیاط، باید جمع نماید بین عمل جبیره و تیمم (۲) ، اگر چه کفایت تیمم در این صورت بعید نیست.

(۱) اراکى: بقیه مسأله ذکر نشده.

مکارم: باید بنا بر احتیاط، هم وضوى جبیره‌اى بگیرد و هم تیمّم کند، هم چنین اگر جبیره تمام اعضاى وضو را گرفته باشد.

(۲) فاضل: احکام جبیره جارى نمى‌باشد و باید تیمّم بنماید.

گلپایگانى، صافى، بهجت، نورى: مسأله اگر جبیره، تمام صورت یا تمام یکى از دستها یا تمام هر دو دست را گرفته باشد، باید وضوى جبیره‌اى بگیرد و بنا بر احتیاط واجب (گلپایگانى، صافى: اگر تمام یا بعض مواضع تیمّم پوشیده نیست) تیمّم هم بنماید.

نورى: بقیه مسأله ذکر نشده.

خوئى، تبریزى: مسأله اگر جبیره، تمام صورت یا تمام یکى از دستها یا تمام هر دو دست را گرفته باشد، بنا بر احتیاط باید تیمّم نماید و وضوى جبیره‌اى نیز بگیرد (خوئى: و اگر تمام سر یا پاها مجبور باشد باید تیمّم نماید) .

زنجانى: مسأله در احکام جبیره فرقى نیست که جبیره تمام اعضاى وضو یا تمام یک عضو را گرفته باشد، یا بعضى از یک عضو، ولى احتیاط مستحب آن است که اگر جبیره تمام اعضا یا تمام یک عضو خواه عضوى که شسته مى‌شود یا عضوى که مسح مى‌شود را گرفته باشد تیمم نیز بنماید.

سیستانى: مسأله اگر جبیره تمام بعضى از اعضاى وضو را فرا گرفته باشد وضوى جبیره‌اى کافى است، ولى اگر تمام اعضاى وضو یا بیشتر آن را گرفته باشد، بنا بر احتیاط باید تیمّم نماید و وضوى جبیره نیز بگیرد.

مسأله اختصاصى
خوئى، زنجانى، تبریزى: مسأله ۳۷

(۳) سیستانى: مسألۀ ۳۳۰ لازم نیست جبیره از جنس چیزهایى باشد که نماز در او جایز است، بلکه اگر از حریر یا از اجزاءِ حیوانى که خوردن گوشت آن جایز نیست بوده باشد مسح بر آن نیز جایز است (تبریزى: و لکن در صورت امکان، آن را براى نماز بردارد) .

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

 

 

درباره کارشناس دینی

کارشناس دینی
با سلام بنده بعنوان طلبه و کارشناس دینی سایت اسلام سیتی فعالیت دارم. دوستان اگر سوال یا نظری در مورد مطلب بالا دارید میتوانید نظر و سوالتان را از بخش نظرات، ذیل همان مطلب برای ما ارسال کنید. و ان شاء الله ظرف کمتر از 24 ساعت پاسخ شما ذیل سوالتان در همان صفحه درج خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.