صفحه اصلی » ویژه بانوان » احکام بانوان » احکام استحاضه » حکم خواندن نماز قضا برای زن مستحاضه

حکم خواندن نماز قضا برای زن مستحاضه

حکم خواندن نماز قضا برای زن مستحاضهReviewed by کارشناس دینی on Dec 31Rating: ۵.۰

مسأله ۴۳۲ اگر زن مستحاضه بخواهد نماز قضا بخواند (۱) ، باید براى هر نماز کارهایى را که براى نماز ادا بر او واجب است به جا آورد (۲) .

این مسأله، در رسالۀ آیت اللّٰه بهجت نیست

(۱) خوئى، تبریزى: نمازى را که قضاى آن مضیق شده بخواند. .

(۲) گلپایگانى، صافى: لکن احتیاط لازم، ترک قضا است تا موقعى که پاک شود مگر با خوف فوت.

نورى: و بنا بر احتیاط واجب هر دو را با یک غسل و وضو به جا نیاورد.

سیستانى: و بنا بر احتیاط نمى‌تواند براى نماز قضا به کارهایى که براى نماز ادا انجام داده اکتفا کند.

مکارم: مسأله زن مستحاضه مى‌تواند نماز قضا بخواند، ولى براى هر نماز بنا بر احتیاط واجب باید یک وضو بگیرد، ولى براى خواندن نوافل روزانه همان وضوى نماز واجب کافى است و همچنین براى تمام نماز شب یک وضو کفایت مى‌کند، به شرط این که پشت سر هم به جا آورد.

زنجانى: مسأله زن مستحاضه نمى‌تواند نماز قضا بخواند، مگر احتمال عقلایى بدهد که اگر نماز را تأخیر بیندازد دیگر نتواند آن را انجام دهد که در این صورت باید براى هر نماز کارهایى را که براى نماز ادا بر او واجب است به جا آورد.

[مسأله ۴۳۳ اگر زن بداند خونى که از او خارج مى‌شود خون زخم نیست] مسأله ۴۳۳ اگر زن بداند خونى که از او خارج مى‌شود خون زخم (۱) نیست و شرعاً حکم حیض و نفاس را ندارد بنا بر احتیاط واجب (۲) باید به دستور استحاضه عمل کند (۳) ، بلکه اگر (۴) شک داشته باشد که خون استحاضه است یا خونهاى دیگر، چنانچه نشانۀ آنها را نداشته باشد، بنا بر احتیاط واجب (۵) باید کارهاى استحاضه را انجام دهد.

(۱) زنجانى: و دُمل و مانند آن.

. این مسأله، در رسالۀ آیت اللّٰه بهجت نیست

(۲) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیات عظام: اراکى، خوئى، فاضل، زنجانى و تبریزى نیست]

(۳) گلپایگانى، صافى: اگر زن بداند خونى که از او خارج مى‌شود خون زخم نیست و بداند یا حیض است یا استحاضه؛ و یا نفاس است یا استحاضه و علامت حیض و نفاس نداشته باشد، باید به دستور استحاضه عمل کند و شرعاً حکم حیض و نفاس را ندارد. .

سیستانى: اگر زن بداند خونى که از او خارج مى‌شود خون زخم نیست و مردّد بین خون استحاضه و حیض و یا نفاس باشد چنانچه شرعاً حکم حیض و نفاس را نداشته باشد باید به دستور استحاضه عمل کند. .

(۴) فاضل: حتى اگر. .

(۵) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رسالۀ آیت اللّٰه زنجانى نیست]

مکارم: مسأله هر خونى که از زن خارج شود و شرایط حیض و نفاس را نداشته باشد و مربوط به بکارت یا زخم جراحتى در رحم نبوده باشد، خون استحاضه است. هر گاه شک کند که خون، از زخم است یا نه و ظاهر حال او سلامت است، خون استحاضه حساب مى‌شود، اما اگر وضع حال او مشکوک باشد که خون از زخم است یا غیر آن، احکام استحاضه ندارد.

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

کانال تلگرام سایت اسلام سیتی

درباره کارشناس دینی

کارشناس دینی
با سلام بنده بعنوان طلبه و کارشناس دینی سایت اسلام سیتی فعالیت دارم. دوستان اگر سوال یا نظری در مورد مطلب بالا دارید میتوانید نظر و سوالتان را از بخش نظرات، ذیل همان مطلب برای ما ارسال کنید. و ان شاء الله ظرف کمتر از 24 ساعت پاسخ شما ذیل سوالتان در همان صفحه درج خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.