صفحه اصلی » ویژه بانوان » احکام بانوان » احکام حیض » حکم تمام شدن خون حیض قبل از ده روز

حکم تمام شدن خون حیض قبل از ده روز

حکم تمام شدن خون حیض قبل از ده روزReviewed by کارشناس دینی on Jan 2Rating: ۵.۰

[مسأله ۵۰۵ حکم تمام شدن خون حیض قبل از ۱۰ روز]
مسأله ۵۰۵ اگر زن پیش از ده روز پاک شود و بداند که در باطن خون نیست، باید براى عبادتهاى خود غسل کند (۱) (اگر چه گمان (۲) داشته باشد که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى‌بیند (۳)) ، ولى اگر (۴) یقین داشته باشد (۵) که پیش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى‌بیند نباید غسل کند (۶) و نمى‌تواند نماز بخواند و باید به احکام حائض رفتار نماید.

(۱) مکارم: و عبادتهاى خود را انجام دهد. .

(۲) زنجانى، مکارم: اگر چه یقین. .

(۳) مکارم، زنجانى: بقیه مسأله ذکر نشده. [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّٰه بهجت نیست]

(۴) سیستانى: و اگر. .

(۵) گلپایگانى، صافى: بلکه اگر یقین هم داشته باشد. .

(۶) خوئى، تبریزى: بقیه مسأله ذکر نشده.

گلپایگانى، صافى: احتیاطاً غسل کند و در پاکى در بین، عبادتهاى خود را به جا آورد و آن چه را بر حائض حرام است ترک نماید.

سیستانى: باید هم چنان که گذشت احتیاطاً غسل کند و عبادتهاى خود را به جا آورد و آن چه بر حائض حرام است ترک نماید.

[مسأله ۵۰۶ اگر زن پیش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست]

مسأله ۵۰۶ اگر زن پیش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در باطن خون هست، باید (۱) قدرى پنبه داخل فرج نماید و کمى صبر کند و بیرون آورد (۲) . پس اگر پاک بود، غسل کند و عبادتهاى خود را به جا آورد و اگر پاک نبود (۳) (اگر چه به آب زرد رنگى هم آلوده باشد (۴)) ، چنانچه در حیض عادت ندارد یا عادت او ده روز است (۵) باید صبر کند که اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند و اگر سر ده روز (۶) پاک شد، یا خون او از ده گذشت، سرِ ده روز (۷) غسل نماید و اگر عادتش کمتر از ده روز است، در صورتى که بداند پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز (۸) پاک مى‌شود، نباید غسل کند (۹) و اگر احتمال دهد خون او از ده روز مى‌گذرد احتیاط واجب آن است که تا یک روز عبادت را ترک کند و بعد از آن مى‌تواند تا ده روز عبادت را ترک کند ولى بهتر است تا ده روز کارهایى را که بر حائض حرام است ترک کند و کارهاى مستحاضه را انجام دهد (۱۰) پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز (۱۱) از خون پاک شد تمامش حیض است و اگر ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادتهایى را که بعد از روزهاى عادت به جا نیاورده قضا نماید.

(۱) تبریزى: بنا بر احتیاط لازم باید. .

(۲) سیستانى: یا باید عبادتها را احتیاطاً انجام دهد یا استبراء کند و جایز نیست بدون استبراء عبادتها را ترک کند، و استبراء این است که قدرى پنبه داخل فرج نماید و مقدارى صبر نماید (و اگر عادت او چنین است که خون او در صورت کوتاهى اثناء حیض قطع مى‌شود هم چنان که در بعضى زنان گفته شده است باید بیش از آن مقدار صبر کند) و بعد بیرون آورد. .

(۳) زنجانى: چنانچه در عدد حیض عادت داشته باشد، به مقدار عدد عادت را حیض قرار مى‌دهد، و مستحب است تا ده روز، استظهار نماید. و اگر عادت ندارد، اقسام و تفاصیلى دارد که در مسائل مضطربه و مبتدئه و ناسیه گذشت. [پایان مسأله]

(۴) مکارم: باید مطابق احکامى که سابقاً در بارۀ حائض گفته شد عمل نماید. [پایان مسأله]

فاضل: اگر چه به خون زرد رنگى هم آلوده باشد. .

[قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئى و تبریزى نیست]

(۵) سیستانى: یا هنوز روزهاى عادتش تمام نشده باشد. .

(۶) (۷) (۸) گلپایگانى، صافى: آخر ده روز. .

(۹) سیستانى: بقیه مسأله ذکر نشده.

(۱۰) اراکى: واجب است که تا یک روز عبادت را ترک کند و چنانچه خون قطع نشد مستحبّ است یک روز دیگر عبادت را ترک کند و چنانچه بعد از آن هم قطع نشد یک روز دیگر و هم چنین تا ده روز عبادت را ترک کند. .

گلپایگانى، صافى: احتیاط واجب آن است که بعد از عادت، یک روز یا دو روز عبادت را ترک کند، یا جمع کند بین ترک کارهایى که بر حائض حرام است و انجام کارهاى مستحاضه، و بعد از دو روز تا روز دهم کارهاى استحاضه را به جا آورد و کارهایى را که بر حائض حرام است ترک نماید. .

خوئى، تبریزى: باید یک روز عبادت را ترک کند و بعد جائز است احکام مستحاضه را جارى کند و احوط این است که تا روز دهم بین تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع کند و این حکم مختص زنى است که قبل از عادت مُستمرّه الدم نبوده و الا بعد از گذشتن عادت جایز نیست عبادت را ترک کند. [پایان مسأله] (۱۱) گلپایگانى، صافى: آخر ده روز. .

بهجت: مسأله زنى که در حیض عادت عددیه دارد اگر بیش از مقدار عادت خود خون دید در صورتى که نشانه‌هاى حیض را داشته باشد و بداند یا احتمال دهد که قبل از ده روز پاک خواهد شد، عبادتهاى خود را ترک مى‌کند و اگر در اثناء ده روز در ظاهر پاک شد، بنا بر احتیاط باید مقدارى پنبه داخل فرج خود کرده کمى صبر کند و بعد بیرون آورد اگر پاک بود غسل مى‌کند و اگر پاک نبود مى‌تواند عبادتهاى خود را ترک کند تا از داخل هم پاک شود ولى در صورتى که مى‌داند خون بیش از ده روز ادامه خواهد داشت مقدار عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار مى‌دهد.

 

منبع: توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای ۱۳ نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.(نام هر کدام از مراجع که در مسئله بالا ذکر نشده است یعنی موافق با مساله است و مواردی که مرجعی مخالف مساله فوق است در زیر مسئله ذکر شده است.)

کانال تلگرام سایت اسلام سیتی

درباره کارشناس دینی

کارشناس دینی
با سلام بنده بعنوان طلبه و کارشناس دینی سایت اسلام سیتی فعالیت دارم. دوستان اگر سوال یا نظری در مورد مطلب بالا دارید میتوانید نظر و سوالتان را از بخش نظرات، ذیل همان مطلب برای ما ارسال کنید. و ان شاء الله ظرف کمتر از 24 ساعت پاسخ شما ذیل سوالتان در همان صفحه درج خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.