سه شنبه , آذر ۲۱ ۱۳۹۶
اسلام سیتی » کلام و عقاید » مهدویت » علت عقیده اهل سنت به عدم ولادت حضرت مهدی
ارسال پرسش

علت عقیده اهل سنت به عدم ولادت حضرت مهدی

علت عقیده اهل سنت به عدم ولادت حضرت مهدیReviewed by کارشناس دینی on Dec 2Rating:

چرا اهل تسنّن معتقدند امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنوز به دنیا نیامده است؟
تمام مسلمانان ـ اعم از شیعه و سنی ـ به اصل آمدن امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام او اعتقاد دارند و این، به سبب روایات بسیار زیادی است که از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در این‌باره نقل شده است که به آمدنش بشارت داده و حتی اوصاف و ویژگی¬های جسمی او را نیز ذکر کرده است؛ مانند این‌که بر گونه راستش خال سیاهی دارد و بین دو دندان پیشینش، فاصله است. در روایات متعددی، نَسَبِ آن حضرت نیز ذکر شده است؛ مانند این‌که مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، از فرزندان علی و فاطمه (علیهما السلام) و نهمین از فرزندان حسین (علیه السلام) و ششمین از فرزندان جعفر صادق (علیه السلام) و پنجمین از فرزندان موسی بن جعفر (علیه السلام) و نام پدرش حسن (علیه السلام) است.
وجود روایات فراوان درباره مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اعتقاد به آمدن مهدی را در آخرالزمان، عقیده¬ای مسلّم میان مسلمانان قرار داده است؛ امّا درباره ولادت آن حضرت، میان شیعه و اکثریت اهل سنت، اختلاف است. عدم اعتقاد بسیاری از اهل سنت به ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) علت هایی دارد، از جمله:
۱. مخفی بودن ولادت آن حضرت: آمدن مهدی موعود (صلی الله علیه و آله و سلم)، از همان زمان نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و صدر اسلام، امری مسلَّم و شایع و مورد توجه مسلمانان بود. سلاطین و حاکمان وقت هم از آن اخبار بی اطلاع نبودند و شنیده بودند که مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، از نسل فاطمه و حسین (علیهما السلام) به وجود می آید و حکومت ستمکاران به دستش منقرض می¬گردد و تمام زمین را از حکومت حق خود و عدل و داد پر خواهد کرد؛ به ویژه روایات متعددی که می گفت او، نهمین از فرزندان حسین (علیه السلام)است؛ لذا از پیدایش و ظهور او، در بیم و هراس بودند و در صدد بودند به هرگونه این خطر را از حکومت خود دفع کنند؛ به همین سبب، خانه های بنی هاشم ـ به ویژه خانه امام حسن عسکری (علیه السلام) ـ به شدّت تحت کنترل و مراقبت مأموران مخفی و علنی دولت عباسی قرار داشت. حتی معتمد عباسی، به عده ای از زنان قابله مأموریت سرّی داده بود در خانه های بنی هاشم ـ به ویژه خانه امام حسن عسکری (علیه السلام) ـ رفت و آمد کنند و مراتب را گزارش دهند. او پس از شهادت امام عسکری (علیه السلام)، دستور داد خانه آن حضرت را تفتیش و بازرسی کنند و گروهی از زنان قابله را فرستاد تا تمام کنیزان آن حضرت را معاینه کنند و اگر آبستنی بین آنان دیده شد، بازداشت کنند. حتّی به خانه امام عسکری (علیه السلام) هم اکتفا نکرد و دستور داد تمام خانه های شهر را با کمال دقت بازرسی و کنترل کنند . ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز به دلیل وضعیت سخت آن زمان، مخفی بود و امام حسن عسکری (علیه السلام) فرزند بزرگوار خود را تنها به خواص و معتمدان از شیعیان خود نشان می داد و او را امام و حجت بعد از خود معرفی می کرد. با این وضعیت، طبیعی است، اهل سنّت که از اهل‌بیت پیامبر (علیهم السلام) فاصله گرفته بودند، از ولادت آن حضرت مطلع نشوند؛ هر چند بنابر روایات رسیده از نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اولاد امام حسن عسکری (علیه السلام) و نهمین فرزند از نسل امام حسین (علیه السلام) معرفی شده بود.
۲. اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): گفتیم روایاتی که درباره مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده، بسیار زیاد و از نظر مضمون، بسیار متنوع است. در روایات بسیاری، از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که تعداد امامان و خلفای بعد از من، دوازده نفر است. مجموع روایات شیعه و سنی در این‌باره ۹۲۵ حدیث است. در بسیاری از همین روایات، به نام دوازده نفر تصریح شده و این‌که اولشان امام علی (علیه السلام) و آخرشان امام مهدی موعود (علیه السلام) است و این‌که نُه نفر از آنان، از نسل امام حسین (علیه السلام) هستند. در تعدادی از این روایات، نام تمام دوازده نفر، یک به یک ذکر شده است. همچنین در روایات متعددی آمده است که مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، از اولاد امام علی (علیه السلام) است (۲۱۴ حدیث و مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اولاد فاطمه (سلام الله علیها) است (۱۹۲ حدیث و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نهمین از اولاد امام حسین (علیه السلام) است (۱۴۸ حدیث و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اولاد امام محمد باقر (علیه السلام) است (۱۰۳ حدیث و امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ششمین اولاد امام جعفر صادق (علیه السلام) است (۹۹ حدیث)… و این‌که امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) است (۱۴۵ حدیث) و نام پدر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حسن است (۱۴۸ حدیث).
با توجه به این احادیث چنین به نظر می¬رسد که پذیرش ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امام حسن عسکری (علیه السلام) توابعی دارد که تأیید عقیده شیعه در امامت و خلافت بلافصل امام علی (علیه السلام) و یازده فرزندش است و اگر اهل سنت آن را بپذیرند، می¬بایست خود را به زحمت و تکلّف انداخته و به گونه¬ای در صدد توجیه برآیند؛ یعنی، هرچند پذیرش ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به طور حتم و لزوم، به پذیرش نظر شیعه در مسأله خلافت و امامت نمی‌انجامد؛ ولی اهل سنت را مقابل انبوهی از روایات قرار می دهد که باید در توجیه آن روایات، خود را به زحمت و مشقت بیندازند، لذا از اصل، ولادت آن حضرت را منکر می شوند.
ناگفته نماند شیعه، به دلیل عقلی، لزوم وجود امام را در هر عصر و دوره اثبات می کند و معتقد است هیچ گاه زمین از حجت خدا و واسطه فیض خالی نیست؛ ولی اهل سنت، این گونه مسایل و ادله عقلی را قبول ندارند.

منابع
سایت حوزه آنلاین
کتاب آفتاب مهر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.