صفحه اصلی » کلام و عقاید » امام شناسی » در کجای قرآن به بحث امامت پرداخته شده است؟

در کجای قرآن به بحث امامت پرداخته شده است؟

در کجای قرآن به بحث امامت پرداخته شده است؟Reviewed by کارشناس دینی on Jun 25Rating:

آیا قرآن به مسأله امامت پرداخته است؟ در مهندسى فکرى قرآن امامت چه جایگاهى دارد؟

امامت از امورى است که قرآن مجید بر آن اهتمام ویژه‏اى داشته و در موارد مختلفى به آن پرداخته است. آموزه‏هاى قرآن در این باره فراوان و داراى ابعاد مختلفى است، از جمله مسائلى که قرآن بر آن اهتمام ورزیده عبارتند از: مشروعیت الهى امام، منبع قانون‏گذارى، شرایط امام، مسائل مربوط به چگونگى ایجاد، کاربست و هزینه کرد قدرت سیاسى، اهداف و غایات حکومت و جامعه دینى، اصول سیاست داخلى و خارجى و …[۱].

برخى از آموزه‏هاى قرآن در این باب عبارت است از:

یک. امامت برتر از نبوت‏

امامت در قرآن جایگاه رفیع و بلندى دارد. از قرآن به دست مى‏آید که مقام امامت بالاتر از نبوت است. زیرا خداوند حضرت ابراهیم را پس از آنکه داراى مقام نبوت و رسالت بود مورد آزمون‏هاى ویژه‏اى قرار داد و چون در همه آنها فراز آمد او را به امامت برگزید. وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً[۲].

آزمودن و برگزیدن ابراهیم پس از رسالت به مقام امامت نشانگر برترى امامت از نبوت است. این مسأله در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است: خداوند تبارک و تعالى ابراهیم را به بندگى گرفت پیش از آنکه او را به نبوت برگزیند، و او را به نبوت رساند پیش از آنکه به رسالت برگزیند، و او را رسول خود ساخت پیش از آنکه به دوستى برگزیند، و او را دوست و خلیل خود گرداند پیش از آنکه امامش قرار دهد. و چون همه مقامات را در او گرد آورد فرمود: «من تو را امام مردم قرار دادم»[۳].

دو. امامت شرط تحقق رسالت‏

امامت شایسته و بر حق در نگاه قرآن چنان جایگاهى دارد که مغفول نهادن آن مساوى با عدم اجراى اصل رسالت است. از این رو در رابطه با اعلام امامت امیرمؤمنان در بازگشت از حجهالوداع مى‏فرماید: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ‏[۴]؛ «اى پیامبر آنچه را که‏ از جانب پروردگارت نازل شده است ابلاغ کن و اگر چنین نکنى رسالت الهى را انجام نداده‏اى».

سه. امامت شرط کمال و جامعیت دین‏

در نگاه قرآن دین بدون امام حق ناقص و نعمتى ناتمام و نزد خدا غیرمقبول است. از این رو پس از معرفى امامت و جانشینى حضرت على علیه السلام در غدیر خم خداوند مى‏فرماید: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً[۵]؛ «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و به دین اسلام براى شما رضایت یافتم».

براساس این آیه دین اسلام و لطف و نعمت الهى به واسطه امامت به سر حد کمال مطلوب خود رسیده و بدون آن گرفتار نقصى جبران‏ناپذیر و ناخشنودکننده است.

چهار. امام و فراخوان قیامت‏

در نگاه قرآن هر کسى در قیامت با امام و پیشواى خود خوانده مى‏شود:

یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ‏[۶].

این آیه نشانگر اهمیت و تأثیر بى‏بدیل پیشوایان در زندگى و سرنوشت انسان در سراى جادوان آخرت مى‏باشد. پیشواى حق و شایسته پیشاهنگ سعادت جاودان و پیشوایان نابکار راهروان و راهبران به سوى سقوط و هبوط در آتش دوزخند.[۷]

________________________________________
پی نوشت ها:
[۱] ( ۱). جهت آگاهى بیشتر بنگرید: حمیدرضا شاکرین، حکومت دینى، ص ۳۵- ۲۴، قم: معارف، چهارم، ۱۳۸۵.
[۲] ( ۱). بقره( ۲)، آیه ۱۲۴.
[۳] ( ۲). اصول کافى، ج ۱، ص ۱۷۵ و ج ۲، ص ۱۷۸.
[۴] ( ۳). مائده( ۵)، آیه ۶۷. در شأن نزول آیه بنگرید:

الف. الغدیر، ج ۱، ص ۲۲۳- ۲۱۴.

ب. غایه المرام، ج ۳، ص ۳۲۷- ۳۲۰.

ج. مجمع البیان، ج ۳، ص ۲۲۳.

د. الدرالمنثور، ج ۳، ص ۱۰۹.
[۵] ( ۱). مائده( ۵)، آیه ۳.
[۶] ( ۲). اسراء( ۱۷)، آیه ۷۱.
[۷] ( ۳). جهت آگاهى بیشتر بنگرید: على ربانى گلپایگانى، امامت در بینش اسلامى، ص ۴۱- ۳۷.

کانال تلگرام سایت اسلام سیتی

درباره کارشناس دینی

کارشناس دینی
با سلام بنده بعنوان طلبه و کارشناس دینی سایت اسلام سیتی فعالیت دارم. دوستان اگر سوال یا نظری در مورد مطلب بالا دارید میتوانید نظر و سوالتان را از بخش نظرات، ذیل همان مطلب برای ما ارسال کنید. و ان شاء الله ظرف کمتر از 24 ساعت پاسخ شما ذیل سوالتان در همان صفحه درج خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.