چهارشنبه , آذر ۱ ۱۳۹۶
صفحه اصلی » کلام و عقاید » امام شناسی » اگر روز غذیر خم حضرت علی (ع) به خلافت منصوب شد چرا بعدها به آن استناد نکردند؟

اگر روز غذیر خم حضرت علی (ع) به خلافت منصوب شد چرا بعدها به آن استناد نکردند؟

اگر روز غذیر خم حضرت علی (ع) به خلافت منصوب شد چرا بعدها به آن استناد نکردند؟Reviewed by کارشناس دینی on Jun 26Rating:

مسأله غدیر و نصب امیرمؤمنان علیه السلام به خلافت در آن روز بارها مورد استناد آن حضرت قرار گرفته است.

علامه امینى در موارد متعددى استنادات امیرمؤمنان علیه السلام را از طریق‏

الف. محمد حسن قدردان قراملکى، امامت على علیه السلام و توجیه‏هاى مخالفان، (مقاله)، فصلنامه قبسات، ش ۴۵؛

ب. الغدیر، ج ۱، ص ۳۹۱- ۳۹۹.

منابع اهل سنت ذکر کرده است‏[۱]. برخى از این موارد عبارتند از:

  1. در روز شورى‏[۲]،
  2. در زمان خلافت عثمان‏[۳]،
  3. هنگام ورود به کوفه در سال ۳۵ هجرى‏[۴]،
  4. در جنگ جمل‏[۵]،
  5. در جنگ صفین‏[۶].

در اینجا به جهت اختصار تنها استناد آن حضرت علیه السلام به حدیث غدیر در روز شورى را نقل مى‏کنیم:

عامربن واثله مى‏گوید: «در روز شورى با على علیه السلام کنار درب خانه ایستاده بودم و شنیدم او خطاب به آنان فرمود: من براى شما دلیلى مى‏آورم که احدى نمى‏تواند بر آن خدشه‏اى وارد کند. سپس فرمود: اى جماعت! آیا در میان شما کسى هست که پیش از من به یگانگى خداوند ایمان آورده باشد؟ گفتند: نه!

– آیا در بین شما کسى هست که برادرى چون جعفر طیار داشته باشد که با ملائک پرواز مى‏کند؟ گفتند: نه!

– آیا کسى از شما غیر از من عمویى همچون حمزه شمشیر خدا و شمشیر رسول خدا صلى الله علیه و آله دارد؟ گفتند نه!

– آیا غیر از من کسى از شما همسرى چون فاطمه علیها السلام، دختر پیامبر صلى الله علیه و آله و سرور زنان اهل بهشت دارد؟ گفتند: نه!

– آیا کسى از شما هست که (به دستور قرآن) پیش از نجوا با پیامبر صلى الله علیه و آله صدقه داده باشد؟ گفتند نه!

– آیا در میان شما غیر از من کسى هست که پیامبر صلى الله علیه و آله درباره‏اش فرموده باشد: «من کنت و مولاه فعلى مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره، لیبلغ الشاهد الغایب»[۷] گفتند: نه!

افزون بر امیرمؤمنان علیه السلام، حضرت صدیقه طاهره علیها السلام نیز به حدیث غدیر استناد کرده و در اعتراضات خود آورده‏اند: «آیا سخن رسول خدا در غدیر خم را از یاد برده‏اید که فرمود: (هرکس را مولا منم این على علیه السلام مولاى اوست) و نیز اینکه فرمود: «جایگاه تو (على) نسبت به من مانند جایگاه هارون نسبت به موسى علیه السلام است؟»[۸].

پس از آن حضرت نیز امام حسن مجتبى علیه السلام و امام حسین علیه السلام در مواردى به این مسأله استناد کرده‏اند[۹]. غیر از اهل بیت عصمت علیهم السلام بسیارى از صحابیان و دیگران و حتى کسانى از دشمنان امیرمؤمنان چون عمروبن عاص به این مسأله استناد کرده‏اند[۱۰]. استناد به این حدیث در قرون بعدى نیز ادامه یافته تا آنجا که مأمون خلیفه عباسى نیز به صف استنادکنندگان به این حدیث پیوسته است‏[۱۱].

______________________________

پی نوشت ها:
[۱] ( ۱). بنگرید: الغدیر، ج ۱، ص ۱۵۹- ۱۶۳.

[۲] ( ۲). همان، ص ۱۵۹- ۱۶۳.

[۳] ( ۳). همان ص ۱۶۳- ۱۶۶.

[۴] ( ۴). همان، ص ۱۶۶- ۱۸۶.

[۵] ( ۵). همان، ص ۱۸۶- ۱۸۷.

[۶] ( ۶). همان، ص ۱۹۵- ۱۹۶.

[۷] ( ۱). براى آگاهى بیشتر ر. ک: الغدیر، ج ۱، صص ۱۵۹- ۲۱۳.

[۸] ( ۲). بنگرید: الغدیر، ج ۱، ص ۱۹۶- ۱۹۷.

[۹] ( ۳). همان، ص ۱۹۷- ۱۹۹.

[۱۰] ( ۴). همان، ص ۱۹۹- ۲۱۰.

[۱۱] ( ۵). همان ص ۲۱۰- ۲۱۳.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.