چهارشنبه , آذر ۱ ۱۳۹۶
صفحه اصلی » احکام شرعی » احکام وضو » حکم چندبار شستن صورت و دستها در وضو

حکم چندبار شستن صورت و دستها در وضو

حکم چندبار شستن صورت و دستها در وضوReviewed by کارشناس دینی on Aug 11Rating: ۵.۰

 

 ۱-  خوئی، اراکی، گلپایگانی، تبریزی، بهجت، وحید خراسانی ، سیستانی، صافی: مرتبه دوم مستحب (تبریزی: بنا بر مشهور)

مکارم شیرازی : احتیاط واجب، ترک مرتبه دوم است.

۲- امام خمینی ، فاضل لنکرانی : و اگر با یک مشت آب تمام عضو شسته شود و به قصد وضو بریزد یک مرتبه حساب می شود چه قصد یک مرتبه بکند یا نکند.

خوئی، اراکی، گلپایگانی، صافی: و اینکه کدام شستن اول یا دوم یا سوم است مربوط به قصد کسی است که وضو می گیرد، پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلا ده مرتبه آب بصورت بریزد، اشکال ندارد و همه آنها شستن اول حسا ب می شود و اگر به قصد این که سه مرتبه بشوید، سه مرتبه آب بریزد، مرتبه سوم حرام است.

 تبریزی: و اینکه کدام شستن اول یا دوم یا سوم است مربوط به قصد کسی است که وضو می گیرد، پس اگر به قصد وضو آب به صورت بریزد که تمام آن را فرا بگیرد مرتبه اول حساب می شود و لو با چند مرتبه آب ریختن باشد.

بهجت: و مقصود از هر مرتبه، شستن تمام عضو است.

وحید خراسانی : و این که کدام شستن اول یا دوم یا سوم است مربوط به این است که شستن عضو به قصد وضو باشد، مثلا اگر سه مرتبه آب به صورت بریزد و به مرتبه سوم قصد شستن برای وضو نماید، اشکال ندارد و مرتبه سوم شستن اول شمرده می شود، ولی اگر سه مرتبه آب به صورت بریزد و به هریک قصد شستن برای وضو نماید مرتبه سوم حرام است.

سیستانی: شستن مرتبه اول وقتی تمام می شود که به قصد وضو آن مقدار آب به صورت یا دست بریزد که آب تمام آن را فرا بگیرد دیگر جایی برای احیتاط باقی نماند، پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلا ده مرتبه آب به صورت بریزد تا اینکه آب همه را فرا بگیرد اشکال ندارد.و تا وقتی که قصد وضو و شستن صورت مثلا نکند شستن اول محقق نمی شود، پس می تواند چند مرتبه همه صورت را بشوید و در آخرین مرتبه که آب می ریزد قصد شستن وضویی نماید، ولی اعتبار قصد در شستن دوم خالی از اشکال نیست و احتیاط لازم آن است که بیش از یک مرتبه اول صورت و یا دستها را نشوید اگر چه به قصد وضو هم باشد.

شبیری زنجانی : در وضو، شستن صورت و دستها در مرتبه اول واجب و در مرتبه دوم جایز و بیشتر از آن حرام می باشد و این که کدام شستن، اول یا دوم یا سوم است مربوط به شستن تمام عضو همراه  با قصد وضو می باشد، پس اگر به قصد وضو عضوی را دوبار به طور کامل شست، شستن بعدی حرام است و اگر به قصد وضو چند بار آب بریزد، هر گاه آب به تمام دست و صورت رسید یک مرتبه حساب می شود و مازاد بر آن، مرتبه بعد حساب می آید هر چند قصد مرتبه اول داشته باشد

مکارم شیرازی ، سبحانی: منظور از مرتبه اول آن است که تمام عضو را بشوید؛ خواه با یک مشت آب باشد یا چندین مشت، وقتی که تمام شد یک مرتبه حساب می شود.

نوری: واینکه کدام شستن اول یا دوم یا سوم است، بستگی به قصد گیرنده وضو دارد، نه به تعداد دفعاتی که آب به صورت می ریزد.

مظاهری: ولی در غیر دست چپ وضو باطل نیست و این که کدام شستن اول یا دوم یا سوم است مربوط به قصد کسی است که وضو می گیر، پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلا ده مرتبه آب بریزد اشکال ندارد و همه آنها شستن اول حساب می شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.