سه شنبه , آذر ۲۱ ۱۳۹۶
اسلام سیتی » فرهنگی و اجتماعی » آیا شهادت به ولایت حضرت علی (ع) در اذان بدعت است؟
ارسال پرسش

آیا شهادت به ولایت حضرت علی (ع) در اذان بدعت است؟

آیا شهادت به ولایت حضرت علی (ع) در اذان بدعت است؟Reviewed by کارشناس دینی on Sep 21Rating: ۵.۰

شهادت به ولایت حضرت علی(علیه السلام) در اذان و اقامه در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) نبوده است؟ آیا این کار شیعیان مصداق حفظ شعائر است و یا بدعت است؟

درباره‌ شهادت به ولایت حضرت علی(علیه السلام) چند نکته را متذکر می‌شویم:

از دیدگاه شیعه، اذانی که در عصر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برای نماز قرائت می‌شد فاقد این شهادت بوده است.[۱] از این‌رو کسی نمی‌تواند جزئی بر آن اضافه و یا از آن کم کند.

هم ازاین‌رو اهل سنت به‌دلیل حذف «حی علی خیر العمل» در اذان و اضافه کردن «الصلاه خیر من النوم» در اذان نماز صبح مورد نقد قرار دارند.

شیعه معتقد است که شهادت به ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) جزء اذان نیست و اگر کسی آن را به نیت اذان و قصد جزئیت بگوید در دین خدا بدعت نهاده است.[۲]

اکثر فقهای شیعه، گفتن این شهادت را بدون قصد جزئیت، و تنها به قصد اظهار شعائر ایمانی، بدون اشکال دانسته بلکه مستحبّ می‌شمارند.

محقق قمی می‌نویسد: «اگر شهادت به ولایت به قصد استحباب باشد نه به قصد جزئیت اشکالی ندارد، زیرا در اخبار مطلقه وارد است که هرگاه یادی از محمّد(صلی الله علیه و آله) نمودید، خدا را یاد کنید و هرگاه یادی از رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله) نمودید، «علی ولی الله» بگویید»[۳]

سید محسن حکیم می‌نویسد: «شهادت به ولایت در اذان در این زمان از شعائر ایمان و رمز تشیع است؛ لذا می‌توان آن را از این جهت راجح شرعی بلکه واجب دانست، ولی نه به‌عنوان جزئیت در اذان.»[۴]

مرحوم آقای خویی نیز می‌نویسد:

«ذکر این جمله، چه در اذان و چه در غیراذان هیچ‌گونه اشکال ندارد. البته این جمله جزو اذان نیست»[۵]

رهبر معظم انقلاب نیز معتقد است:

«گفتن اشهد ان علیاً ولی الله به‌عنوان شعار تشیع خوب و مهم است و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود، ولی جزو اذان و اقامه نیست».[۶]

استاد عبدالمحسن عبدالله سراوی، مستبصر سوری می‌گوید: «شیعه در اذان، شهادت به ولایت را به قصد جزئیت نمی‌گوید، بلکه از زمانی که معاویه لعن بر علی بن ابی طالب(علیه السلام) را بر بالای منبرها و مأذنه‌ها علنی کرد، شیعه امامیه به این فکر افتاد که برای جلوگیری از این بدعت و مکتوم نشدن ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)، شهادت به آن را به قصد تبرک در اذان‌ها اعلام دارد».[۷]

از این‌رو اگرچه شهادت به ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) جزء اذان نیست و اگر این شهادت را به نیت اذان بگویند بدعت است ولی بسیاری از فقها گفتن آن را از باب لزوم اظهار شعائر ایمانی، مستحب بلکه واجب شمرده‌اند و این مسئله را مخلّ وحدت مسلمین نمی‌دانند چرا که ایجاد تمایز بین مذاهب غیر از تفرقه مذموم است.

پی نوشت ها:
[۱]. تهذیب الأحکام، ج ۲، ص۵۹.
[۲]. «شهادت به ولایت علی(علیه السلام) از احکام ایمان است، نه از الفاظ اذان…». الدروس الشرعیه، ج ۱، ص ۱۶۲.
[۳]. الغنائم، ج ۲، ص ۴۲۳.
[۴]. مستمسک العروه الوثقی، ج ۵، ص ۵۴۵.
[۵]. مستند العروه، ج ۲، ص ۲۸۷.
[۶]. رساله اجوبه الاستفتاءات، ص۹۳.
[۷]. القطوف الدانیه، ج ۱، ص ۵۷- ۵۸.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.